Rummage

20x handige tools voor (content)marketing

Contentmarketing is soms uitdagend. Het omvat namelijk zoveel aspecten: strategie, creativiteit, data-analyse en diverse media. Hoe kun je er nu voor zorgen dat jouw content aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep? En hoe behoud je tegelijkertijd overzicht in je planning? Hieronder ontdek je 20 handige content marketing tools die je op zeker op weg kunnen helpen.


  1. AnswerThePublic: welke vragen, die jouw doelgroep heeft, kan je beantwoorden? AnswerThePublic heeft niet alleen maar input vanuit zoekmachines, maar heeft ook andere bronnen. AnswerThePublic heeft de zoekbronnen uitgebreid met YouTube, Bing, TikTok en Amazon. Hierdoor is de input breder.
  2. Keyword Planner van Google: er gaat bijna niets boven een old school zoekwoordenonderzoek. Dit heeft niet echt onderbouwing nodig. Ondanks dat het creëren van content niet alleen om zoektermen draait, is het belangrijk om te weten waar men naar zoekt en waar vraag naar is.
  3. Asana, Monday of ClickUp: overzichtelijk, projectmatig en taakgericht plannen. Je kunt de meeste software eerst kosteloos uitproberen.
  4. Remove bg: verwijder de achtergrond van afbeeldingen in een paar klikken. Werkt echt uitstekend.
  5. Caps Lock Converter: krijg je productbeschrijvingen van een leverancier, maar is er overmatig gebruik gemaakt van HOOFDLETTERS? Of juist niet? Dan kan je deze tool gebruiken om de tekst in een paar klikken om te zetten.
  6. Canva: met Canva maak je aantrekkelijk beeldmateriaal voor je socials. Je kunt er vrij in werken en er zijn veel (gratis) templates beschikbaar. Met de betaalde versie heb je toegang tot een eindeloze hoeveelheid illustraties, foto's en andere elementen.
  7. SE Ranking: in eerste instantie gebruik ik SE Ranking om de posities in de zoekresultaten te monitoren en website audits te doen. Sinds enige tijd is er de 'Content score' gelanceerd. Deze score geeft een indicatie van de kwaliteit van de content en vergelijkt jouw content met anderen.
  8. Ahrefs, Semrush of SE Ranking kan je ook gebruiken als onderzoekstool. Naast dat je met deze tools een zoekwoordenonderzoek kunt doen, is het ook mogelijk om grondig onderzoek te doen naar concurrenten. Met welke zoektermen 'scoren' zij goed? Wat voor soort content is het?
  9. TinyPNG: handig om te voorkomen dat afbeeldingen te zwaar (in KB's of zelfs MB's) en hierdoor de snelheid van de website/webshop achteruit gaat. Met de gratis versie kan je waarschijnlijk al aardig mee uit de voeten. Een handig alternatief is Imagify.
  10. Synoniemen.net: content herschrijven? Er zijn nu natuurlijk ook meer mogelijkheden dankzij AI, maar wil je liever unieke, door een mens geschreven teksten creëren? Dan kan Synoniemen.net je helpen bij het bedenken van nieuwe invalshoeken. Vooral als je student of beginnen tekstschrijver bent, kan deze tool helpen met het ontwikkelen van je woordenschat.
  11. Content gemaakt en online gezet? Nu wil je natuurlijk weten of jouw blogs, producten, categorieën, FAQ's en how-to's bekeken worden. Gebruik Google Search Console om de prestaties op keywordniveau in te zien. Je kunt er nog veel meer mee doen.
  12. Wil je meer te weten komen over de bezoekers van je website/webshop? Dan gebruik je Google Analytics (GA4). Zo krijg je een volledig inzicht in klantinteracties op diverse apparaten en platforms. Google Analytics biedt kosteloze instrumenten om het klanttraject te begrijpen en de investeringen in je marketingactiviteiten te optimaliseren. Met Google Analytics zie je niet alleen het bezoekersgedrag vanuit de zoekresultaten, maar meet je ook wat er precies gebeurt vanuit social media.
  13. Mailchimp: een nieuwsbrief versturen? Met Mailchimp is het niet ingewikkeld om een nieuwsbrief te sturen, zelfs als je je wilt richten op een klantsegment. Wil je een nieuwsbrief sturen naar een groep die producten van een specifiek merk hebben besteld? Dan kan je dit ook nog regelen.
  14. Hotjar of Mouseflow: wil je meer inzicht in wat bezoekers op je website doen en waar ze eventueel vastlopen of wegklikken? Ervaren bezoekers problemen in het bestelproces? Maak je gebruik van een gratis versie, dan is er meestal een limiet aan het aantal sessies per dag.
  15. Pexels: is het niet mogelijk om overal echte foto's van te schieten, dan kan je overwegen om in de mediabank van Pexels te kijken. Veel beeldmateriaal is gratis te gebruiken. Verder beschikt Canva ook over mediabank waar je kosteloos afbeeldingen kunt downloaden. Kijk hierbij wel goed naar de richtlijnen.
  16. Artific: met verschillende oplossingen kan je content ontwikkelen. Zo kan je teksten vertalen, maar ook herschrijven. Kijk goed naar het woordgebruik en pas de tekst aan naar wens. Ik lees veel (nieuws)artikelen in online magazines, maar zelfs de persoonlijke verhalen van anderen worden nu soms met behulp van AI geschreven. Een gemiste kans als het er zo dik bovenop ligt. Desalniettemin is het maken van content mogelijk met de oplossingen van Artific.
  17. Groeien met Google: soms met certificaat en soms zonder. Meer weten over Google Ads, Google Shopping, AI voor Google Ads of Google Gemini? Google heeft een compleet aanbod aan (gratis) courses, waarmee je jouw kennis kunt uitbreiden. Ook is er bijvoorbeeld de TikTok Academy, Yoast SEO Academy en Ahrefs Academy.
  18. Yoast SEO of Rank Math: een goede SEO plugin (WordPress) maakt het optimaliseren van pagina's, blogs, producten en categorieën een stuk makkelijker. Bij mij is Yoast SEO een standaard onderdeel van mijn werk. Gebruiksvriendelijk, werkt perfect.
  19. Google Merchant Center: producten hebben meer ruimte in de zoekresultaten gekregen. Het draait niet alleen om de betaalde resultaten, maar ook om de organische productresultaten (Google Shopping Organic).
  20. In je Google Bedrijfsprofiel heb je de mogelijkheid om Google posts toe te voegen. Deze zijn vrij groot zichtbaar in het overzicht van het profiel. Daaraan is, net als bij het bijhouden van een blog of je socials, te zien dat je recent actief bent.


Dat was nummer twintig! Hopelijk heb je er wat aan. Succes en vooral veel plezier ermee!

Referenties

Ik ken Linde vanuit mijn vorige werkgever TsjechieXperience. Ik heb toen vaak contact gehad met Linde als het ging om SEO teksten schrijven of de linkbuilding werkzaamheden. Voor vragen kon ik altijd bij haar terecht en reageerde ze super snel. Ze is erg goed in haar vak, heeft veel SEO kennis en is zeer prettig in de omgang. Een hele fijne samenwerking!

— Rémon



— Gail

Freelance online marketeer nodig? Neem contact op!

 
 
 
 

Connecten?

Als freelance online markteer volg ik de laatste trends op de voet. Volg mij op LinkedIn of stuur een connectieverzoek.